sunnuntai 17. heinäkuuta 2011

Laatta poikineen

Viime päivinä olemme paiskineet hommia autotallissa pääosin laatoitusten parissa, mutta myös vesipisteen ympäristö on alkanut taas edistyä. Saimme raksa-apua Osmajärven nopean toiminnan joukoista, ja tulokset puhuvat puolestaan.
Autotallin päädyn lattialaatoituksen viime metrit työn alla.
Autotallin ovien rappuset laatoitettiin, joten kulkemista varten ulko-oven eteen rakennettiin kulkusilta. Ei liene yllätys, ettei sillan rakentamiseen kulunut paljoa aikaa.
Hukka-polyuretaanikappale taas hyötykäytössä.
Meillä ei tehdä suoria kulmia.
Lattialaataksi valittiin mustaa hyvin karheaa 10x10 laattaa. Mustaa tyylisyistä, mutta karheaa luistamattomuuden vuoksi ja pienikokoista asentamista helpottamaan. Autotallin lattia kaatuu pitkittäin kahteen öljyn-erottelukaivoon, joten suurikokoinen laatta olisi voinut olla jopa mahdoton asennettava.

Laatat tulivat 3x4 kappaleen verkossa, mikä helpotti suorien rivien laatoittamista ja nopeutti urakkaa. Työnjako oli tuttu, eli iskä lääri laattoja paikoilleen Joonaksen pilkkoessa kaakeleita teholaatoittajalle.
Riviin järjesty!
Rappusten pystysivut Joonas oli valmistellut jo perjantaina lattialaatoituksen nopeuttamiseksi. Nousut olivat 10x10 laatalle hankalan korkuiset, joten ne laatoitettiin saunatilojen vessasta yli jääneellä kiiltävän mustalla ruusulaatalla. Rappusten vaakakulmat listoitettiin alumiini-laattalistoilla, jotka oli myös leikelty etukäeen valmiiksi himolaatoittajaa varten.
Kiiltävä ruusulaatta korostaa rapun nousuja.
Tänään päästiin jo aloittelemaan laattalattian mustaa saumausta. Joonas levitti sauma-aineen ja minä pyyhin sudilla laattapinnat kahteen kertaan saumojen kuivuttua. Sitten pinnat hinkattiin puhtaaksi kuivalla rätillä. Mustan sauma-aineen pesu tuntuu mahdottomalta hommalta koska lieju vain näyttää liikkuvat laattapinnalla. Mutta kyllä se siitä puhdistuu yllättävän helpostikin, kun homman tekee kerralla valmiiksi.
Ylärappusen saumatut ja kiillotetut laatat
Autotallin päätylattian lisäksi autotallin nosto-ovien edusta laatoitettiin ja saumattiin.
Nosto-ovet sijaitsevat paksujen PU-harkkoseinien takana, ja laattaedustat ovat liki yhtä syvät. 
Jännä nähdä kuinka laatat kestävät talvirenkaita.
Pyhänä laatoitus jatkui samalla kokoonpanolla, mutta laatoituskohde vaihtui. Olimme pähkäilleet, että autotallissa peiliovien takana sijaitsevan ahtaan ja jo tekniikan täyttämän teknisen tilan seinät saataisiin siistittyä helpoiten laatalla. Laatoitus päätettiin toteuttaa meillä vintillä vuosien ajan jemmatuista samankokoisista, mutta eri sävyisistä, marmorikuvioisista pesuhuoneen laatoista. Eripari-laatat olivat päätyneet meille erään rakentaja-tuttavamme varaston tyhjennyksestä.

Hahmottelin ensin laatoitettavan alueen lattiaan ja suunnittelin laatoituksen sen päälle. Joitakin sävyjä riitti kahteen riviin, joitakin oli vain muutama kappale, ja jokaisen värin jälkeen tuli valkoinen laattarivi.
En ikinä huolisi tätä suunnitelmaa pesuhuoneeseeni, mutta teknisessä tilassa se on ihan ookoo.
Tekninen tila oli ahdas laatoitettava.
Yhtä ahdas kuvattava kuin laatoitettava, mutta saumoja vaille valmis.
Teknisen tilan toinen sivu laatoitettiin 10x40 mattavalkoisella laatalla, jotka olivat jääneet yli Muovimattohelvetistä.
Miesten lääriessä, me naiset puuhailimme kaikenlaista yleishyödyllistä.
Äiti mm. opetteli uuden kotityön: Sirkkelöinnin.
Apuvoimien lähdettyä viheriölle, me aloimme vielä sunnuntai-illan puhteiksi rakentelemaan autotallin keittiönurkkaa. Nurkkaukseen on aiemmin asennettu kolme kappaletta 60 cm:n levyisiä kaapinrunkoja, taso sekä vesipiste. Kaappien sivulle on jäänyt tyhjä kolo, joka on päätetty hyödyntää tekemällä siihen kapea avohylly.
Raaka-aineena käytettiin paikalliselta rautakauppiaalta hankittua B-laadun kovalevyä.
Kovalevystä sirkkelöitiin sivut sekä kansi, pohja ja hyllyt.
Runko kasattiin naulaimella.
Yläkaapin hyllykön runko kasassa
Hyllyköiden ohuet takalevyt ovat vanhan talon mukana tulleen, puretun lastulevykaapin peruja.
Kovalevyä + sirkkeli + naulain + mitta ja suorakulma
Hyllyt kun saatiin paikoilleen niin oli ihan pakko fiilistellä asentamalla myös kaappien ovet sekä musta valolista paikoilleen.
Vesipistenurkkauksen alakaapit ovat mustat ja yläkaapit valkoiset. Ikean Applåd -mallistoa.
Home-made kymmenen euron hyllyköistä tuli hyvät.
Allas on suuri, mutta ei siihen ihan Hummerin pyörä sovi ;)
Yläkaappien musta valolista ja korkean kaapin mustan alakaapin reuna kohtaavat samassa korossa.
Alkaneella viikolla työt autotallissa jatkuvat laattojen saumauksen, vesipistenurkkauksen sähkötöillä sekä kattopaneloinnilla. Kolmekymmentä halogeenia odottaa asentamistaan.

2 kommenttia:

  1. Vähänkö on hieno autotalliksi ! Tai eihän se mikään pelkkä autotalli olekaan. Jaksamista viimeistelylle. Onneksi Gromit vahtii työpäällikönä. ;-) <3

    VastaaPoista
  2. Ei tänne mitään autoja ajeta. Jos vaikka Gromitille rakenneltaisiin oma Magic Kingdom ;)

    VastaaPoista