torstai 21. heinäkuuta 2011

Saumausviisauksia

Ei olisi pitänyt mennä leijumaan saumatulla autotallin lattialla! Joonas hinkkasi eilen saumatun lattian kuivalla rievulla vain todetakseen lattian kirjavuuden. Sauma-ainetta oli siis kolmesta pesukerrasta huolimatta kuivunut kiinni mustaan laattaan. Eipä siinä sitten muu auttanut kuin ottaa vettä vatiin ja hinkata lattia vielä kerran karkealla sienellä.

Laajennuksemme molempien pesutilojen lattiat ovat mustaa laattaa, ja kumpienkin kanssa olemme joutuneet jälkikäteen hinkkaamaan sauma-ainetta pois laattojen pinnasta. Sauma-aine pitää pestä laattojen pinnasta pois max. vuorokausi sauma-aineen levittämisestä, kun sauma-aine on vielä suhteellisen pehmyttä. Tämän jälkeen tavara on niin tiukassa, että lähtee vain räjäyttämällä.

Olemme käyttäneet sauma-aineen pois-hankaamiseen Aino-laudepesintä. Aino-laudepesimen sieni on riittävän karhea, mutta lisäksi se on suuri ja sieneen kiinnitetyn kahvan ansiosta lattiaan saa kohdistettua voimaa isolta alalta kerralla. Hintaa vekottimella on muutamia euroja, ja siihen saa sieniosia irtotavarana.

Marttojen vinkkivarasto hiljenee tältä illalta, mutta raportointi autotallin viimeistelystä valtaa blogin. Laattalattia saatiin siis asialliseksi, mutta sauma-hommat jatkuivat teknisessä tilassa. Pitikin mennä leijumaan sillä autotallin lattialla...
Teknisen tilan seinät saumattiin maalarinvalkoisella. Kuvassa teknisen tilan oikea seinä kohtaa autotallin ralliraidan.
Teknisessä tilassa ihan mykistyy. Siis kuka on valinnut nämä laatat..?
Tänään oli todella kuuma päivä, mikä teki ahtaassa teknisessä tilassa tikkaiden ja ämpäreiden kanssa turaamisesta tuskallista. Varsinkin kun osa laatoista piti saumata käsipelissä, siis kirjaimellisesti sössimällä.
Alakerran lattialämmityksen jakotukin kiinnityspalkin päällinen laatoitettiin.
Yläkerran lattialämmitysputkien takana olevien laattojen saumaaminen oli pienten nakkisormien erikoisosaamisaluetta.
Tämä pystysauma varsinkin oli mukava saumattava.
Samaan aikaan Joonas on puuhannut autotallin katon sivupanelien sekä siihen liittyvien sähköjen ja IV-putkien kimpussa. Katon sivuille on siis rakennettu kotelot, johon piilotetaan autotallin ja saunatilojen tekniikka. Autotallin yleisvalaistus on hoidettu 12 loisteputkivalaisimen voimin, mutta koteloihin asennetaan lisäksi halogeenivaloja. Halogeenivalot antavat lisävaloa autotallin seinustoille, mutta niillä mahdollistetaan myös erilaiset valaistukset (ei pelkkä yleisvalaistus) tarpeen mukaan. 
Kattokolmiota korostetaan halogeenein, ja vesipiste saa lisävaloa halogeeneista.
Ilmanvaihtokoneen yläpuolelle ollaan tekemässä tarkastusluukkua.
Paitsi halogeeneja, kattoon on asennettu myös ilmanvaihtoventtiileitä ja sähköt telkkarille.
Kattokotelon halogeenit eivät sattumalta keskitetty autotallin ikkunan kohdalle.
Nyt en uskalla sanoa enää mitään siitä, että saumaamiset olisivat onnellisesti ohitse. On sanomattakin selvää, että seuraava lääriminen odottaa jo nurkan takana. Vähintään näen läärimisestä unta kun kohta pistän silmäni kiinni Z)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti