torstai 26. toukokuuta 2011

Heavy metal & rock

Meillä oli tarkoitus saada koko laajennus ulkopuolelta valmiiksi viime syksynä ennen lumentuloa, mutta aikaisen talven tulon vuoksi mm. ikkunapellit jäivät asentamatta. Lumethan tulivat jo lokakuussa, minkä jälkeen meillä vielä valettiin lattiat, joten ymmärrettävästi ulkohommat jäivät vaiheeseen. Eilen pääsimme asentamaan peltejä ikkunoihin ja autotallin ovien ympärille.

Ikkunan pielet olimme rakennelleet jo syksyllä, mutta pielien alalauta oli peltien puuttumisen vuoksi jätetty "heppiin". Nyt alapielet oli siis helppo irrotella peltien asentamisen ajaksi, jonka jälkeen ne kiinnitettiin kunnolla.

Talon pääty odottaa enää vanhan talon mallin "ikkunaluukkuja" sekä ranskalaista parveketta.
Sivupihan puoleiseen talonpäähän on kasattu ämpäreittäin nurmikon pohjilta kerättyä "maailmanlopun maata".
Ikkunapellit kiinnitettiin siistillä valkoisilla ruuveilla, mutta autotallin ovien pelleissä oli vähän enemmän haastetta.
Kiinnityspintaan vedettiin nauha Sika Bond -liimaa.
Tämän jälkeen pelti ruuvattiin liiman päältä väliaikaisilla ruuveilla sekä pielen ulkopuolelta pysyvillä ruuveilla.
Ulkopuolen ruuvit jäävät oven reunalautojen taakse piiloon.
Autotallin ovi on syvällä eristeharkon sisällä, ja siksi pellitkin ovat niin julmetun leveät.
Tänään työmaalle saapui ansioitunut kuvansilainen kivimies, joka osoittautui (odotetusti) myös tehokkaaksi kaivuriksi. Ohjelmassa oli nimittäin pihakivien asentaminen paikkaan, jossa on myllätty satoja litroja betonia ja imeytetty tuhansia litroja betonin sekaista vettä. Kuvansilaisen kivimiehen lisäksi myös jokunen vuosi sitten synttärilahjaksi saamani rautakanki tuli tarpeeseen ;)

Muurikivien pohjien kaivaminen ja kivien asentaminen ajoluiskan molemmin puolin oli vielä kevyttä kauraa.
Paikallinen rautakauppias ei pystynyt tarjoamaan kaikkia tarvitsemiamme muurikiviä, joten muutamaa pintakiveä jäi puuttumaan. Tuppukylän iloja.
Muurin design by Joonas. Kivituhkaa käytiin hakemassa Savon Kuljetukselta hintaan 10e/peräkärry.
Muurikivien alta kaivettiin pienempi peräkärryllinen maata, ja kivien alle lapioitiin kivituhkaa.
Autotallin ovien eteen tuli syksyllä levitettyä soraa, jotta autotalliin on rakentamisen aikana pystytty ajamaan autoja. Onhan ensimmäiset autoremontitkin jo tehty keskeneräisessä laajennuksessa. Nyt sitten sora piti kaapia sivuun, jotta kivien alta poistettava maa saatiin rautakangittua ja lapioitua ajoluiskan kivien alta pois.
Heavy duty - Kuvansilainen kivimies työssä
Päivän päätteeksi ajoluiskan alta kangettu ja lapioitu maa-aines sekä "maailmanlopun maat" kärrättiin maankaatopaikalle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti