Eilinen ontelolaattojen asennus meni aivan nappiin. Harkkoseinien mitoitus oli kohdallaan ja ontelolaatat istuivat niiden niskaan kuin valettu. Ontelolaatat tulivat Parman Joutsenon tehtaalta, ja asennustyö suoritettiin tehtaalta saatujen ohjeiden mukaan. Ontelolaatat tuonut kuski ja Jukka kiinnittivät nostoketjut laattoihin ja nosturikuski ohjasti raskaat ontelolaatat Joonaksen ja isäni ohjailtavaksi paikoilleen. Yhteistyö pelasi, ja noin 80 neliöisen alueen asennukseen aikaa kului tunti ja vartti. Hyvä pojat!
Kiitos Pirkko Paparazzin, minulla on nyt kuvia esiteltäväksi operaatiosta nimeltä "20 tonnia betonia". Kollegaani Liisaa lainaten: CONCRETELY FOR YOU!
Tässä koko komeus vielä kuorma-auton lavalla..
Aloiteltiin pikkusuikaleella..
..ja sitten päästiin tositoimiin..
Autokuski, Jukka ja nosturikuski hoitavat hienosti nostot..
..ja Kattokassiset asentavat laatat paikoilleen..
Välipohja alkaa hahmottua. Myös rakennusvalvoja on päässyt paparazzin luuppiin..
Amatöörin näkökulmasta, hassun näköistä on tämä ontelolaatta! Tämä homma ei tosiaankaan näytä 1.6 tonnin painoiselta per siivu, ja pisimmät laatat ovat painoltaan vielä 2.2 tonnia. Kaiken lisäksi välipohja "hudjuu" kun siinä kävelee reippaasti. Mutta pitäisi kuulemma kestää, joten naureskellaan vaan ;) ..
2.2 tonnia, hehheh..
Viimeistä ontelolaattaa viedään..
Tämä on kuin Olkiluodossa, jossa olin viime kesänä työkomennuksella mm. todistamassa "The Domen" laskemista paikoilleen. Eli se oli se valtava betonikupoli, joka nostettiin reaktorirakennuksen katteeksi. Tai oikeastaan se oli vasta sisempi osa kupolia, ja se nostettiin viikonloppuna jolloin olin kotona Varkaudessa. Mutta maanantaina töihin mennessä, näin 3.000 ensimmäisen, puolalaisen ja kroatialaisen joukossa reaktorirakennuksen päällä olevan kupolin ja sen huipulla liehuvan Suomen lipun!
Valtakunnallisesti meidän autotallin viimeisen ontelolaatan asentaminen ei ehkä ihan vedä vertoja The Domelle, mutta henkilökohtaisella tasolla se on kuitenkin vähintään yhtä merkittävä askel..
Valmista tuli, mutta kuka sammutti valot..?
Seinien ja ontelolaattojen väliin asetettiin muoviset asennuslevyt, jotka sanalla sanoen näyttivät ihan legoilta ja joiden ei todellakaan voisi kuvitella kantavan tuhansien kilojen painoisia laattoja. Mutta niin vaan päivä paistaa seinän ja katon välistä..
Päältäpäin, ontelolaattakatto/lattia näyttää tältä. Ensin autotallin katolla/Joonaksen työhuoneessa alla olevien saunatilojen ja yllä olevan makuuhuoneen suuntaan..
..sitten autotallin katolla/vaatehuoneessa Joonaksen työhuoneen suuntaan..
Mitenkä tuo auto edes mahtuu tähän pikkuriikkiseen talliin..?
Ken luulee, että seinien muurauksen ja ontelolaattojen asentamisen jälkeen betonimyllyn voisi myydä eteenpäin, hän erehtyy. Ontelolaattojen seiniin ja yhteenliimaamiseen on nimittäin jo ensimmäisen vuorokauden aikana saatu kulumaan tuhat kiloa betonia ja lääriminen vielä jatkuu. Äh.
Eilisen ontelolaattaprojektin ohessa nosturi nosti tienvarresta tuhannen kilon vajaat betoni- ja laastisäkit sisälle sen hetkiseen avo-autotalliin, tulevaan katettuun ja myöhemmin lämpiävään autotalliin.
Ontelolaattojen asennusiltana Joonas ja iskä muurasivat vielä kerroksen halkaistuja harkkoja ontelolaattojen ympärille. Iskä hyödynsi uutta ideaansa halkaista harkot polyuretaanin kohdalta moottorisahalla. Voin kertoo, että kävi pölläkkä! Valitettavasti Pirkko Paparazzi roudasi tällöin puutavaraa, eikä tapahtumasta ole kuvamateriaalia.
Alla kuitenkin, ainakin tiedossani oleva, viimeinen harkkokierto..
Ei kurkkaa enää välipohja..
Ontelolaattojen sivujen muuraamisen jälkeen, tänään "lääriminen" jatkui betonin kantamisella ontelolaattojen ja harkkoseinän väliin. Joonas teki tonnin betonia ja kantoi sen sanko kerrallaan alumiinitikkaita yläkertaan..
Iskä sössi soosin betonien väliin ja äiti ilmasi löysän betonin valumaan seinän ja ontelolaatan väliin..
Ontelolaattojen sekä harkkoseinän väliin asennettiin harjateräkset ennen muuraamista..
Ihana kuva. Olispa kiva ottaa aurinkoa parvekkeella eikä kärvistellä paahteessa työmaalla. Hyvää eli huonoa. Ainakin aika raksalla kuluu nopeasti..
Rakennustarkkailijakin reipastui nousemaan ruosteisten harjaterästen päältä poseeraamaan..
Paitsi että eilen toteutui työmaan "raskain" vaihe, niin väitän, että samalle päivälle sattui myös työmaan fyysisesti raskain vaihe. No, en tiedä. Onhan tuota tavaraa kannettu tonneittain työmaalle aiemminkin. Hmmm.. Minut ainakin eilinen pisti liki sairaslomalle.
Pihatielle saapui eilen nimittäin 3 km puutavaraa, jotka kannettiin mies- ja naisvoimin pihan puolelle. Homma jatkui iltakymmeneen asti ennenkuin viimeinenkin "lauta" oli pois pihatieltä.
Puutavara pihatiellä..
..ja kuin taika-iskusta, nurmikolla..
Sama ilman pelargonioita..
Joutuihan siinä välillä pari kertaa pihatien ja pihan väliä kulkemaan. Kuvassa menossa painavimmat kattovasat..
Gromit nauttii meidän hänelle rakentamasta terassista. Tarjoilu vain on hidasta tai jopa puuttuvaista..
Laajennuksen ensimmäinen kerros on päässyt nyt harjaansa, toista kerrosta aletaan rakentamaan saapuneesta puutavarasta heti huomenna. Muista pyhittää lepopäivää vai miten se nyt menikään..
Itseni ja koko ilmaistyövoiman puolesta haluan toivottaa:
Aurinkoista ja iloista juhannusta!!
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Hyvin teillä projekti etenee. Itsestä ainakin tuntuu, että vastahan se kaivuri oli repimässä maata auki.
VastaaPoistaHyvää juhannusta naapurista ja toivotaan kolmen päivän sadepilvien kaikkoavan kuin tuhkatuuleen! :)
hanski karhulasta
Hyvää juhannuksen jälkeistä kesää naapuriinkin! Ei häirinneet viikonlopun vesisateet työmaata oikeastaan ollenkaan ;) Itsekin ollaan hyvin tyytyväisiä työmaan edistymiseen. Apujoukkoja on ollut hyvin saapusilla ja tavaran toimitukset ovat tukeneet projektia. Toivotaan, että vauhti tästä vielä kiihtyy kun päästään kesälomalla vähän pidempää päivää tekemään.
VastaaPoista